DNA van de SCHOOL
De bouwstenen van het DNA van de SCHOOL bestaan uit 12 kenmerken die we hieronder kernachtig omschrijven. Ze geven richting aan de wijze hoe en waarom we antwoord willen geven op de actuele vraagstukken waar we in de samenleving mee worstelen.
1. Luister
Vanuit een open luisterhouding willen we leren en beluisteren we de kennis uit het verleden, de praktijk en elkaar. De leervragen van de deelnemers staan centraal. Vragen en processen van de deelnemers krijgen de ruimte en onderlinge interactie is een extra bron van steun en inspiratie. Geïnspireerd op de openingszin in de regel van Benedictus: ‘luister mijn kind naar de woorden van de meester’.
2. Ervaren
De leerlijnen zijn verankerd in de praktijk. De trainingslocaties zijn een levend voorbeeld van een eigentijdse leefgemeenschap. De leerlijnen omvatten momenten van meeleven, mee-eten, mee bidden en meewerken en interactie met ervaringsdeskundigen. Door het te kunnen ondergaan en het zo te beleven kunnen mensen voor zichzelf ontdekken of dit hun weg is.
3. Verankeren
De SCHOOL zal leefgemeenschappen die daadwerkelijk gestart zijn, stimuleren om zich te verankeren binnen het netwerk van de VRL. Het bezoeken van ontmoetingsdagen, deelnemen aan intervisiegroepen en begeleiding door een mentor kan heel steunend zijn.
4. Christelijk
Wij richten ons met de SCHOOL op het ontwikkelen van leefgemeenschappen geïnspireerd op het christelijke ideaal van Handelingen 2. We geloven daarom dat het waardevol is om samen te bidden, wonen en werken.
5. Oecumene
Het aanbod van de SCHOOL wil verschillen overbruggen en oecumenische samenwerking stimuleren. Het is gericht op eenheid en houdt zich niet bezig met standpunten van kerkelijke instituties.
6. Praktijkgericht
Naast het meemaken van een bestaande leefgemeenschap tijdens de introductieleerlijn zullen de daarop volgende leerlijnen gekoppeld zijn aan praktijkbegeleiding. Dit maakt dat we in de realisatieleerlijn op maat begeleiding bieden. Ook een ‘meeleef-stage’ in een bestaande leefgemeenschap zullen wij vanuit de SCHOOL faciliteren.
7. Drie pijlers
We helpen leefgemeenschappen om samen te bidden, werken en wonen. Dit kan met mensen uit de buurt of belangstellenden die willen meeleven. We geloven dat het samen bidden de gemeenschap draagt, het samen wonen de gemeenschap vormt en het samen werken de grotere idealen van de gemeenschap mogelijk maakt.
8. Specialisten
De trainers die de modules geven zijn ervaringsdeskundigen die zelf weten wat het is om te wonen in een leefgemeenschap of klooster met ervaring als docent of trainer. Daarnaast zullen we voor specifieke modules over financiering en rechtsvormen experts inzetten.
9. Eigentijdse tradities
We realiseren ons dat we bouwen op een rijke traditie van 2000 jaar christelijk samenleven. Maar we zijn ons er ook van bewust dat we nieuwe wegen en taal moeten ontwikkelen om dit in 2024 opnieuw te leren. Dat betekent dat we de rijkdom en de bedoeling van de tradities willen ontsluiten om ze eigentijds in te zetten.
10. Creatief inspirerend
We zullen zoveel mogelijk leerstijlen en talen benutten. Denk aan de taal van beeldende kunst, poëzie, muziek, creatieve werkvormen en gespreksopdrachten in de natuur. We leren in de praktijk door mee te doen aan vieringen en maaltijden. In de praktijkleerlijn is er ruimte om mee te leven en te werken. Ook is er ruimte voor interactie onder de deelnemers. Dit doen we bewust om de brede doelgroep met een divers opleidingsniveau en achtergronden te kunnen inspireren.
11. Standing on the shoulders of giants
We willen ons graag laten inspireren door oude leefregels van Augustinus, Benedictus en Basilios. We maken gebruik van de ervaring en de rijkdom door leden uit de bestaande ordes en leefgemeenschappen in te zetten als ervaringsdeskundige. Zo hopen we duurzaam te mogen doorbouwen op alle rijkdom uit het verleden.
12. Lange Adem
Een vitale leefgemeenschap is nooit af. Daarom bieden we leerlijnen aan voor verschillende fases. Een eerste kennismaking kan via de introductieleerlijn. Daarnaast is er de praktijkleerlijn, waarin we mensen helpen aan een fundament om te kunnen starten. Via de realisatieleerlijn nemen we startende leefgemeenschappen aan de hand, ook bij zakelijke thema’s zoals: financieren, verbouwen en bijbestemming. Dit zijn trajecten van meerdere jaren.